LES XARXES SOCIALS NO SÓN UN JOC
Educar els menors en l’ús adequat de les possibilitats que els ofereix la tecnologia no és només responsabilitat de les famílies, dels educadors i de les institucions, nosaltres també hi podem ajudar. Els riscos no sempre són evidents, i no es tracta d’una cosa que hagin d’aprendre per si mateixos.
No és tan senzill com pensar que la família els «dona un mòbil i prou». Aquest «i prou» pot ser el punt de partida d’una bona experiència o l’inici d’un seguit de problemes als quals, de vegades, resulta difícil enfrontar-se a posteriori (enviament de fotos compromeses, ciberassetjament, contactes amb adults que es fan passar per nens, deixar de fer activitats en la vida real per estar sempre connectats, etc.).
Tot seguit, us donem informació útil que podeu fer arribar a les famílies per intentar evitar aquests problemes associats a l’ús dels mòbils per part dels menors
LA GUIA QUE NO VE AMB EL MÒBIL:
-Planifica el lliurament del mòbil al menor.
-Supervisa’l i posa normes i límits.
-Protegeix les dades a les xarxes socials.
-Interessa’t pels seus videojocs.
-Sàpigues amb qui parla.
-Estimula el seu pensament crític.
-Mostra’t obert a ajudar.
-Tu respons pels teus fills i filles.
-Observa com se sent en la vida digital.
Amb aquest document podràs trobar tota la informació sobre la protecció del menor a Internet.
RESPONSABILITAT DELS MENORS (I DELS PARES I MARES) PELS ACTES COMESOS A INTERNET.
Els pares, les mares o els tutors legals poden arribar a haver de respondre econòmicament per les infraccions administratives i les conductes delictives dels seus fills i filles menors d’edat.
-Responsabilitat administrativa: la publicació de material sensible a Internet sense consentiment de la persona afectada suposa una infracció de la normativa. És una infracció tant obtenir les dades il·lícitament com difondre-les o publicar-les a la xarxa.
-Responsabilitat civil: les conductes dels menors que causen danys i perjudicis materials i morals a tercers estan subjectes a responsabilitat civil, de la qual es fan càrrec els pares o els tutors.
-Responsabilitat penal: en aquests casos, les mesures penals depenen de les circumstàncies: desenvolupament evolutiu, antecedents, etc. Normalment, s’imposa la realització de serveis en benefici de la comunitat o tasques socioeducatives, i fins i tot el compliment d’una condemna de llibertat vigilada.
-Responsabilitat disciplinària en l’àmbit educatiu: quan aquestes conductes es produeixen als centres escolars comporten responsabilitat disciplinària. Es poden imposar mesures correctives que van des de l’amonestació verbal o la suspensió del dret d’assistència al centre fins a l’expulsió de l’alumne o alumna.
SAPS QUE
-El 94,8% dels adolescents disposa de mòbil amb connexió a Internet i, de mitjana, hi accedeixen abans dels 11 anys.
-El 92,2% dels estudiants de 1r i 2n d’ESO tenen telèfon intel·ligent propi.
SOBRE EL PAPER DELS PARES I DE LES MARES:
-Només el 29,1% dels adolescents afirmen que els seus pares els posen normes sobre l’ús de les tecnologies.
-El 24% té les hores d’ús limitades, i el 13,2%, els continguts als quals accedeix.
-1 de cada 4 té discussions a casa totes les setmanes per l’ús del mòbil o les tecnologies.
-El 36,8% afirma que, paradoxalment, els seus pares acostumen a fer servir el mòbil a taula.
En l’enllaç https://www.aepd.es/es/mas-que-un-movil hi trobaràs tota la informació de la campanya, a més de materials de descàrrega i cartells per col·locar-los pel centre educatiu.
Font:
https://www.aepd.es/es/mas-que-un-movil
Per cada professor que recomanis i s’hi doni d’alta, acumularàs 15 Punts per tenir més possibilitats de guanyar premis mensuals.
Et donem tres opcions per triar la que més t’agradi:
Per poder respondre’t la consulta necessitem que primer validis la teva adreça electrònica mitjançant el correu que t’hem enviat.